CALL ME

06-47166600

  •

  •

  •

  •

  •

Positioneren als marketing tool

Positioneren is een mooie marketing tool om focus te bepalen. Het is een psychologische aanpak van marketing, het gaat er namelijk om dat klanten jouw product of merk in een gunstig licht zien en eerder aan je denken dan aan je concurrenten. De nadruk ligt dus op de positie die het merk of product inneemt in de hoofd van de klant.

 

Wat is positioneren?

Een merk bouwen betekent eigenlijk in de praktijk dat je zorgt dat je bij (potentiële) klanten bekendstaat op de manier die jij wilt, zodat ze aan je denken en voor je kiezen als het er op aan komt. Als je een merk wilt bouwen moet je eerst bepalen bij wie je bekend wilt staan. En om welk verschil je door hen erkend en herkend wil worden. Met andere woorden, wat is het verschil waarmee je de voorkeur en dus klanten wint.

En om die voorkeur te kunnen winnen moeten je potentiële klanten je kennen en weten welk verschil het merk maakt ten opzichte van concurrenten. Nu kun je een hele lijst van met geweldige voordelen en eigenschappen hebben, misschien ben je wel de snelste, de slimste en de meest sociale speler in de markt. Het probleem is alleen dat niemand dat allemaal gaat onthouden. Want mensen hebben maar een beperkte ‘geheugenruimte’. We onthouden dingen en de meeste merken slechts door middel van een paar woorden en de essentie. En het menselijk brein zit zo in elkaar dat we vooral de verschillen onthouden. Bij merken en bedrijven kan dit een tastbaar product voordeel zijn, maar het kan ook iets ongrijpbaars zijn, als een gevoel. Een positionering bouwt dus vooral door op het onderscheid ten opzichte van mogelijke concurrenten. Maar voor het kiezen van een goede positie zijn 3 pijlers cruciaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

""

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positioneren aan de hand van drie pijlers

Een duidelijke, herkenbare en onderscheidende positie bepalen voor je merk en onderneming kun je doen

aan de hand van de volgende 3 pijlers:

 

Organisatie & merk.

Wat zijn je sterkten als merk en organisatie?  Om welk verschil wil je (h)erkend worden? Waarin ben je uniek?

Wat kun je claimen dat realistisch en geloofwaardig is? En geeft het intern richting?

 

Relevant voor je doelgroep

Voor wie ben je er? Wat is het inzicht in de behoefte van (potentiële) klanten?

 

Concurrenten

Wat is je speelveld? Tegen wie zet je je af? En wat is je onderscheidend vermogen? Inzichten in deze aspecten vormen

de ingrediënten voor een goede positionering. Heb je duidelijke focus voor je onderneming? Een heldere positie voor je merk?

 

 

 

Meer weten?

Meer weten over positionering of wil je dat Rumour meedenkt over jouw positioneringvraagstuk?

Neem dan contact op met Maud van Woerden:  06-47166600 of via  maud@creatingrumour.nl

 

Rumour inspireert, ondersteunt bedrijven op het gebied van strategie, marketing, merkbouwen en design.