CALL ME

06-47166600

  •

  •

  •

  •

  •

Tools om in de huid van je doelgroep te kruipen

Door je klanten te kennen weet je hoe je ze moet benaderen en kun je je communicatie hierop aanpassen. Wat vertel je op welk moment

en via welk kanaal? Ontdek wat zijn of haar diepere behoeftes, drijfveren en verwachtingen zijn, maar let vooral ook op waar de ergernissen en knelpunten zitten. Dan ken je je klant. Door dit in kaart te brengen help je je producten en diensten beter af te stemmen en weet je

waarop je moet aansturen. Inzicht in klanten voorziet je onderneming in de nodige ingrediënten voor het ontwikkelen van waardevolle ideeën. Ken jij jouw klant?

 

Persona’s of ijkpersoon

Een persona of een ijkpersoon is een levensechte en gedetailleerde beschrijving van een persoon uit de doelgroep. Dit is je ideale personage waar je je communicatie op richt. Je leeft je in hem of haar in en weet zo wat hij of zij wil horen en op welke toon je deze persoon moet spreken. Ook weet je waar hij of zij gevoelig voor is en waarvoor juist een afkeur heeft. Het formuleren van persona’s gebeurt al jaren bij grote magazines, zoals de LINDA. Een blad dat geheel voor LINDA geschreven is, maar waar veel mensen zich in herkennen of verwant mee voelen en veel fans heeft.

 

MBTI

Iedereen heeft zijn eigen manier waarop hij of zij naar de wereld kijkt. Want wat ik mooi vind, vind jij prachtig en wat jij handig vindt, vind ik overbodig. Door gebruik te maken van MBTI, Meyer Briggs Type Indicator, leer je je te verplaatsen in je klant. MBTI geeft de verschillen weer binnen de persoonlijkheden van mensen. Gaat onze klant serieus te werk of juist impulsief, en hoe speel je daarop in? Het MBTI is een handig hulpmiddel die gebruikt kan worden als verdiepingsslag op je persona’s.

 

User story

Een user story beschrijft de wereld waarin een persona acteert en wat hij van een product verwacht. Dit wordt kort en bondig beschreven via de formule: als een <type gebruiker>, wil ik <iets doen>, zodat ik <er iets aan heb>. Dus: als ondernemer wil ik inzicht in mijn websitebezoeken, zodat ik weet naar welk product veel wordt gezocht en mijn verkoop daarop kan aanpassen. User stories worden veel gebruikt bij het ontwikkelen van een website, waarbij het van belang is om te weten waarom je klant naar de website komt en wat hij daar hoopt te vinden.

 

 

 

Meer weten?

Wil je meer weten over insights en dit toe te passen binnen je bedrijf?

Neem dan contact op met Maud van Woerden:  06-47166600 of via  maud@creatingrumour.nl

 

Rumour inspireert, ondersteunt bedrijven op het gebied van strategie, marketing, merkbouwen en design.